Čtvrtý páďo – BMW F 800 GS, 200 000 km za 42 měsíců

Čtvrtý páďo – BMW F 800 GS, 200 000 km za 42 měsíců

Čtvrtý páďo – BMW F 800 GS, 200 000 km za 42 měsíců

Jestliže třetí třetina testu šla jako po másle a přes náročné cesty v Rusku, Africe i na jihoamerickém kontinentu se vše obešlo bez jediného problému, začalo právě čtvrté páďo doslova katastrofou. Nakonec se ale vše v dobré obrátilo a já tak mohl 10. prosince 2013 slavit. Těch 200 000 km tam padlo v Nové Pace, jen tři čtvrtě hodiny před mým tamním slideshow.

Jaroslav Šíma, redakce@cmn.cz
foto: archiv autora

Radost z najetí 150 000 km, které se podařilo oslavit při zpáteční cestě ze senegalského Dakaru přímo na obratníku Raka, netrvala bohužel dlouho. Úplně přesně pouhých 41 km. Po dojetí na tankovací zastávku u odbočky na Dakhlu (hlavní město Západní Sahary) jsem při opětovném nastartování zaslechl zvuk svého BMW naposled na dlouhých 16 měsíců.

Rána jak z děla a druhý den hledání závady se dostávám až pod ventilové víko. Za přeskočení rozvodového řetězu může prasklé plastové vodítko v ceně několika korun! Je z toho alespoň velké dobrodružství v podobě tažení osmistovky na laně za BMW R 1200 GS kamaráda Ondry. Dobrodružství dlouhé 2200 km bylo proloženo zničením převodovky, která se po 1000 km zadřela. Škoda že mi nikdo za tu dobu neprozradil, že předpis pro případ tažení BMW doporučuje pro tento případ z důvodu suché skříně maximum 50 km.

Levněji, ale čekáš

Stejně jsem nakonec ten řetěz musel říznout. To byla ale ta nejmenší škoda. Dostat BMW do Prahy v bedně z jihu Španělska není dnes žádný problém. Stojí to však 2600 eur, což mi připadalo jako vyhozený peníze.
Kamarádi Standa a Lukáš z Brna mi ho přivezli grátis, ale počkal jsem si tři měsíce. Ještě horší to bylo s opravou. Vršek plus převodovku mi v autorizovaném servisu vypočítali na 90 tisíc. Tak to jsem skončil, došlo mi v první chvíli.

Nakonec se to ze starých motorů povedlo za třetinu, ale trvalo to dalších 15 měsíců. Samozřejmě že ne práce mechanika, ale shánění dílů. Do dalšího páďa vyrážím navíc s podstatnou změnou. Originální výfuk jsem konečně vyměnil za výrobek české firmy RP tuning s karbonovou
koncovkou, který je o polovinu lehčí.

Je to jen stroj

Bohužel zpáteční cesta Polskem se neobešla bez problému. Domů jsem dojel s autobaterií mezi koleny. Přesněji řečeno uložené v tankruksaku Lojzo. Bylo to mnohem jednodušší a rychlejší než zjišťovat důvody
ztráty elektrického napětí. Pravda se ukázala po dojetí. Vyhořelý alternátor, černý jako bota. Jedním z důvodů spálení alternátoru prý bývá pouštní prach, čemuž bych rád uvěřil, protože mimo jihoamerické Atacamy si moje F 800 GS užilo Sahary nepočítaně.

Zde bych mohl naopak vyzvednout životnost spojky, která je i po 200 000 km stále originální a nic nenaznačuje, že by nemohla pokračovat dál. To se ale nedá říci o podvozku. Proto zůstal motocykl ihned po najetí magické hranice 200 000 km v Nové Pace u firmy K2, kde podvozek prodělal kompletní repasi. Nejhůře na tom byl zadní tlumič. Již mnoho tisíc kilometrů zpět jsem cítil, jak se houpu pouze na pružině. Repasi tlumiče jsem s důvěrou svěřil mistrovi nad mistry, panu Procházkovi z Čerčan. Do nové sezóny vyjede
moje BMW i s novými kotouči GoldFren, ale to vše už budete mít možnost vidět na výstavě Motosalon v Brně (na stánku firmy Motopoint), případně v Bratislavě. Těším se s vámi na viděnou také na stánku ČMN, kde budu mít promítání z cest a kde oslavíme i mých 1 250 000 km za řídítky.

Geneze testu

2008
květen převzetí motocyklu zapůjčeného na dva roky společností AuTec
červen odjezd do Petrohradu a společná cesta s Rallye Orientale k čínské hranici zpět. Cesta dlouhá 15 400 km ujetých za 24 dní s manželkou Lenkou za zády prokázala správnost volby motocyklu
červenec vstříc megasrazu v jihoportugalském Faru
srpen cesta na ostrov Elba
30 000 km během prvních tří měsíců testu

2009
květen převzetí motocyklu zapůjčeného na dva roky společností AuTec
červen odjezd do Petrohradu a společná cesta s Rallye Orientale k čínské hranici zpět. Cesta dlouhá 15 400 km ujetých za 24 dní s manželkou Lenkou za zády prokázala správnost volby motocyklu
červenec vstříc megasrazu v jihoportugalském Faru
srpen cesta na ostrov Elba

2010
leden Západní Sahara
duben Senegal, Růžové jezero
červenec Vladivostok a zpět, 25 200 km za 63 dní
prosinec Jižní Amerika (Chile, Argentina)

2011
leden – únor Jižní Amerika (společná cesta s Dakarem a po odtržení Peru a Bolívie
celkem 15 150 km latinskou Amerikou)
duben Senegal, Růžové jezero (po návratu na laně do španělského Alegecirasu
přerušení testu na dlouhých 18 měsíců)

2013
leden Senegal, Růžové jezero (doprovod tříčlenné skupiny)
duben Senegal, Růžové jezero (doprovod tří manželských párů)
srpen Pobaltí a Skandinávie
září Maroko, Atlas a předsaharská oblast
prosinec Nová Paka, oslava 200 000 km

 

30 let za řídítky = 3x cesta na Měsíc

30 let za řídítky = 3x cesta na MěsícV čelákovickém muzeu od soboty 1. března probíhá výstava Jardy Šímy s názvem „30 let za řídítky“. Jedná se o unikátní počin, který představí tři desetiletí života tohoto známého českého motocestovatele.

Za tuto dobu Jarda najel přes 1 250 000 kilometrů, což je vzdálenost jako 30x kolem zeměkoule nebo třikrát na Měsíc. Přítel Jardy Šímy, herec Petr Nárožný, který na vernisáži připomněl dobu hrdinů motocyklových závodů 50.–60. let a s velkým respektem se vyjádřil i k výkonům Jardy, velmi pohotově a vtipně zareagoval: „Je jasné, proč je to 3x na Měsíc a ne tam, zpět a tam – to by přece dnes Jarda zůstal na Měsíci.“

Jak se vlastně Jarda do role „polykače“ kilometrů dostal? Jedno pořekadlo říká: „Za vším hledej ženu“. A ani v tomto případě tomu není jinak. Ačkoliv byl Jarda od malička veden svým tatínkem, profesionálním řidičem, k lásce k volantu, motorky nakonec zvítězily. Bylo to krátce poté, co si našel svoji manželku Lenku a zjistil, že jí jízda autem neprospívá. Zakoupili tedy motocykl Jawa 350 (typ 634) a první jejich velká cesta vedla do Sarajeva. Když se po deseti letech Jardovi na počítadle kilometrů objevila číslovka 100 000, odstartovalo to jeho životní dobrodružství už neodmyslitelně spjaté s dvěma koly.

Ve výstavní síni stojí všechny motocykly, které Jarda při svých cestách vystavil těžkým zkouškám. A všechny obstály – ať je to Jawa New Pionýr 50, první z Jardových motocyklů Jawa 350, Jawa 125 Dakar, Jawa 650 Dakar, milovaná Africa Twin… Sami se přijeďte podívat. Kromě vystavených strojů si na výstavě můžete prohlédnout i překrásné fotografie z cest, zejména z Jardovy oblíbené Afriky. Fotografie je možno zakoupit a výtěžek z prodeje „proteče“ Jardovou nádrží při překonávání dalšího z jeho mnoha vytrvalostních rekordů. Výstava trvá do 31. března a je otevřena denně mimo pondělí od 9 do 12 a od 13.30 do 17 hodin. Místo konání: Městské muzeum v Čelákovicích, Na Hrádku 464, Čelákovice. www.muzeum-celakovice.com

Helena Licht., foto: Marek

 ‹    Do Dakaru se Šímou II

Označeno v Testy
 

Reklamní bannery

Veškerý obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem č. 121/2000 Sb a jeho kopírování bude trestně stíháno.